fbpx
Átlátszó Erdély
  • Rólunk
  • Témáink
    • Abúzusok
    • Politika
    • Közpénzek
    • Klímaválság
    • Oktatás
    • Vélemény
    • Velünk élő történelem
    • NERdély
    • Műhely
    • Podcast
  • Van infód?
No Result
View All Result
  • EN
  • RO
Támogass
Átlátszó Erdély
  • Rólunk
  • Témáink
    • Abúzusok
    • Politika
    • Közpénzek
    • Klímaválság
    • Oktatás
    • Vélemény
    • Velünk élő történelem
    • NERdély
    • Műhely
    • Podcast
  • Van infód?
No Result
View All Result
  • EN
  • RO
Támogass
Átlátszó Erdély
Támogass
Olvasási Idő: 34 perc
A A
in Kiemelt

Zetelakán legyőzték a szegregáció sárkányt

Pál Edit Éva
2025. október 15.
Olvasási Idő: 34 perc

Igaz mese arról, hogyan jut el egyre több roma gyerek a telepről a középiskoláig. Zetelaka példájából tanulhat a világ.

 

 – Hát nem ilyen volt az az iskola. Különböző. A terem is más volt. Jobban fel van szerelve, nagyobb is. Inkább járnék oda – mondja a nyolcadikos Laura. 

Rendezett körülmények között él, a ruhái tiszták, lakásuk ragyogó. Könnyed léptekkel táncol, okos, kedves, udvariasan beszél. Egy hibája van: rossz helyre született. A próbavizsgák utolsó napján találkozunk, azon a napon, amikor először tette be a lábát iskolája főépületébe. Mivelhogy addig ugyanabban az intézményben, de a telepi iskola sokkal egyszerűbb épületében tanult. 

Akár ez is tetszhet

A nők képzettebbek, mégis a férfiaknak lejt a vállalkozói pálya

A nők képzettebbek, mégis a férfiaknak lejt a vállalkozói pálya

2023. augusztus 9.
Szexuáis visszaélések bántalmazott túlélő

Hogyan tártuk fel a Szent Ferenc Alapítványnál történt szexuális visszaéléseket?

2023. június 7.

Ennek már négy éve, de azóta sem felejtettem el a kislány tekintetét, ahogy az őt ért igazságtalanság miatt a kérdés hallatán befelé fordult, és kiült arcára a tehetetlen szomorúság. 

Laura székelyföldi, városi iskolájában, a „puccos Udvarhelyen” a mai napig szegregált oktatás folyik, ahogy Erdély- és Románia-szerte rengeteg tanintézményben. Annak ellenére, hogy a törvény tiltja a gyermekek bármilyen alapú szétválasztását az oktatási rendszerben, amennyiben az akaratuk ellenére történik.

Zetelaka gazdag nagyközség a Nagy-Küküllő mentén. A székely házak is nagyobbak, mint máshol. Az utcaképre tudatosan vigyáznak. Fotók: Pál Edit Éva

De valami sokkal vidámabbról akartam ma mesélni nektek. Arról, hogy képzeljétek, van egy hely, ahol a Laurák is esélyt kapnak, és ebből mindenki profitálhat. Ez a hely a Székelyföld közepén van, a hegyek alatt, a bognyesők földjén, ahogy valaha nevezték, és úgy hívják ezt a világhíres falut, hogy Zetelaka. Persze, itt sem tökéletes minden, de Zetelakán a kényszer és az élet úgy adta, hogy hoztak néhány olyan okos döntést, amelyek nemzetközi viszonylatban is érdekesek lehetnek. 

Nem volt könnyű összeszedni ezt a mesét, mert a hétfejű elcsámborgott, a királykisasszony megsértődött, a kisgömböc elgurult, s a cigányasszonyok is hulltak az égből, úgyhogy jól figyeljetek!

A hétfejű szegregáció 

Egyszer volt, hol nem volt. Volt egyszer egy szegregáció nevű szörny. Mindenütt megjelent, ahol romák éltek, és hiába küzdöttek ellene tűzzel, vassal, törvénnyel, úgyis minduntalan felütötte a fejét. Főleg a városokat szerette meghódítani. Hargita megyében a büszke megyeszékhely Csíkszeredát, a puccos Udvarhelyt és a kevésbé puccos, de erősen feltörekvő Gyergyószentmiklóst. 

Hiába, hogy ezek a városok el voltak látva minden jóval, mert minden kiskirály igyekezett a kedvükben járni, mégis egy falu, egy község volt az, amelynek sikerült legyőznie a szörnyet. Erről szól ez a történet. 

Családi nap a Caritasnál.

Zetelakán sok-sok roma élt. Vagy nem is. Vagy na, nem tudom. Elmagyarázom: legtöbben a Gátmege vagy Gátmegett, esetleg Gátmögött (keresztúriak és szegediek kedvéért) nevű helyen laktak, amit egy legendás vízfolyás, a Nagy-Küküllő választott el a falu többi részétől. Igen ám, de ezek a romák addig mentek külföldre, hogy megszégyellték, hogy őket cigánynak nevezik, és elkezdték magyarnak mondani magukat, és úgy élni, mint a nem romák.

Ebben segítette őket, hogy azt hitték, aki magyarnak vallja magát, és nem romának vagy cigánynak, az több aranyat kap a Szülőföldön magyarul királyi kincstárból. Pedig ez nem így volt, Viktor király egyetlen feltétele az volt, hogy magyar iskolába járjanak. Biztos, ami biztos, ott, ahol ez írásba került, a legtöbben azért azt mondták, hogy ők nem romák. 

Így történt az a csudálatos dolog,

hogy amikor jött a 2021-es népszámlálás, csak 4-en vallották magukat romának, de amikor megkérdezték az iskolában, hogy a gyermekük milyen nemzetiségű, akkor 26 roma gyermeket írattak az iskolába. A kutatók szerint azonban legalább 400-450-en éltek a 4000 fős faluban. 

Attól, hogy magyarnak vallották magukat, és büszkén viselték a székely ruhát, amikor már megengedhették maguknak, még mindenki tudta a faluban, hogy ők cigányok, és ha nem kérdezte őket senki, saját magukat is cigánynak vagy romának nevezték. De még egymást is cigányozták. 

A Fici tipikus családnév Zetelakán.

Három különböző helyszínen éltek, és egymással sem igen barátkoztak. A legtöbben a Gátmegett telepen laktak. A többiek a Cigány, mai nevén Szent Imre utcában éltek. Ez a kis kunyhókból, rögtönzött kalyibákból álló utcarész Zetelaka felső részében található, a főúttól kicsit bennébb, jobbra, a falu végén. Ők sátorosok voltak, de nem olyan gazdag sátorosok, mint akik palotákat építenek Etéden, a Nyárád mentén vagy az Aranyos partján. 

Bár Erdély többi részén a sátorosok és a gáborok valahol a cigány társadalmi ranglétra csúcsán vannak, Zetelakán és Csík környékén kevésbé gazdag réteget jelentenek. Ám a hagyományokat, a rokolya és kalap viselését ugyanúgy tartják. Na rájuk mondják a gátmegettiek, hogy cigányok, és mivel szegényebbek és más társadalmi rétegbe tartoznak, nem is nagyon akarnak barátkozni velük. 

A Hegyben nevezetű helyen csak néhány család élt, róluk mondták, hogy balhésak. Azaz régebben voltak csúnya ügyeik, de újabban igyekeznek törvényes körülmények között vállalkozni. Igazából nem tudom, mert nem ismerem őket, én is csak úgy hallottam. 

S akkor most elmondom, hogy mire számíthatsz ebben a mesés történetben, amelyben kiirtották a szegregáció nevű sárkányt: 

  1. Valaha három elemi iskola volt Zetelakán: az Alszegi, a Belső utcai és a Tófalvi. Az Alszegiben beszüntették az iskolai oktatást, mert kevés lett a gyerek. A legtöbb roma gyerek, mivel a Belső utcai volt közelebb hozzájuk, oda járt óvodába és oda járt iskolába is. Igen ám, de adott ponton fele-fele arányba kerültek, és ha ilyen sokan voltak, nem viselkedtek rendesen, a magyar szülők elkezdték a városba, vagy a másik iskolába vinni a gyerekeiket. 
  2. A szegregáció próbálta a romákat a magyar gyerekektől elválasztani, de az iskola vezetői nem hagyták. Körzetesítették öt évvel ezelőtt az oktatást: a falu területén két körzetet hoztak létre, és úgy osztották el a falut, hogy a Gátmegett nevű részt is pont ketté osztották. A roma gyerekek egyik fele a Belső utcai iskolába került, a másik része a Tófalviba. 
  3. A roma szülők nem mindig örültek ennek, mert a Tófalvi iskola egy kicsit távolabb van, és a gyerekek megszokták már óvodás korukban a Belső utcai épületet. 
  4. A tófalvi iskola tanítói sem örültek ennek, mert ők azelőtt nem olyan sok roma gyereket tanítottak. 
  5. A Belső utcai iskola tanítói azonban fellélegezhettek egy kicsit. Nem úgy értem, ezek a gyerekek nem büdösek, pont ezt szeretném kifejteni. 
  6. Az uniós csatlakozás után nagyon sok roma külföldön talált munkát, jól keresnek, házat építenek, autókat vesznek, és minden erejükkel azon vannak, hogy úgy éljenek, mint a magyarok. Még nem mindig sikerül, de nagyon igyekeznek, és ezt a szegregáció nem bírja elviselni. 
  7. Utoljára hagytam, de legalább annyira fontos tényező a történetben még egy dolog, amit utál a szegregáció. És ez nem más, mint a Caritas által működtetett afterschool. 
  8. A szegregációt az táplálja, ha az emberek nem jönnek ki egymással, nem értik meg azt, hogy a másik ember honnan jön, milyen élete volt korábban. És folyton arra törekszik, hogy az emberek egyik része nagyon okos, nagyon tiszta és nagyon gazdag legyen, a másik része pedig szegény, műveletlen és koszos. 
  9. Ezért vannak a Caritasnak programjai, amelyekkel összehozza az embereket, az időseket a fiatalokkal, a várandós anyukákat és a kismamákat egymással, és így megismerik, megértik és talán még meg is szeretik egymást. Ahhoz, hogy a Caritas programjai működjenek, pénz kell, és azt többnyire a magyarok vagy külföldiek kell kifizessék. Ezért szoktak morogni picit, de hát nem csak az számít, mennyi pénzünk van, hanem az is, hogy jóban vagyunk-e egymással, és jó hangulatban telnek-e a mindennapjaink. 

A szereplők:

Nagy Attila polgármester, Abrán Enikő iskolaigazgató, Sebestyén Elemér, a P. Boros Fortunát iskola igazgatóhelyettese, volt igazgatója és helyi tanácsos, Kacsó András volt aligazgató, Dimén Csilla angoltanár, a Tófalvi és a Belső utcai elemi iskolák pedagógusi közössége, a Gyulafehérvári Caritas munkatársai: Tókos Norbert, Sándor István, Varga Kinga Noémi, Benedek Alexandra, Simon család, gyerekek. 

A körzetesítés tabutéma Zetelakán. Sikertörténetről még sosem volt ilyen nehéz újságíróként beszámolnom. Bárkit kérdezek, vagy úgy tesz, mintha nem hallott volna a körzetesítésről, vagy nem akar beszélni róla, beleértve a döntéshozókat is. Az első ember, aki bátran elmondja, hogy mi történt és miért, az az igazgatóhelyettes, Sebestyén Elemér. 

Innentől ő folytatja a történetet: 

– Amikor a gyermeklétszám csökkenése miatt az alszegi iskola megszűnt, minden roma a Belső utcába akarta íratni a gyerekét, ahol olyan osztályok is voltak, hogy a fele roma volt. 

A magyar szülők elkezdték a másik iskolába vinni inkább a gyerekeiket. Persze, nem mondták ki nyíltan, hogy miért, különféle indokokkal, mint ott a nagyszülő, és oda megy délben haza a gyerek, vagy a testvér is oda jár már. Amikor olyan szülő jött, hogy a Belső utcai iskolával szemben lakik, és a Tófalvi iskolába kérette át a gyerekét, akkor már nyilvánvaló volt, hogy mi az oka. Néztük, hogy valamit itt tenni kell. 

A P. Boros Fortunát elemi és középiskola központi székhelye

Volt olyan időszak, hogy fele roma volt az évfolyamnak. Volt egy tanító néni, aki ivott, néha el-eltűnt hetekre, neki volt egy évig cigány osztálya. De a legjobban a romák voltak felháborodva emiatt, hogy szegregálták őket, nem akarják, hogy külön osztályban legyenek, ők azt akarják, hogy a Belső utcai iskolába járjanak a gyerekeik. 

Ha a roma gyerekek külön tanulnak, abból nem sok jó származik,

mert akkor nem alkalmazkodnak a többségi normákhoz, ami az iskolai követelményeket illeti, folytatja az aligazgató. A nehézségeket az alkalmazkodásban az jelenti, hogy nekik más az életritmusuk, tizenhét-tizennyolc évesen kimaradnak az iskolából a terhesség miatt, most is van egy diákunk, aki bejelentette, hogy nő a hasa, többet nem jön iskolába. 

Van egy program, amely 700 lejes ösztöndíjat biztosít az iskolába járó fiatalkorú anyáknak, de legtöbbször hiába próbáljuk rábeszélni őket, szégyellnek visszaülni az iskolapadba. 

Volt egy olyan ügyes leányunk, aki egy jó közepes tanuló volt úgy, hogy abból élt, amit az iskolában tanult. Otthonról semmilyen támogatást nem kapott, ötödikben azért bukott meg, mert májusban elvitték a szülők Lengyelországba. Nem tudta megírni a félévi dolgozatokat, anélkül nem lehetett lezárni, a következő évben ugyanúgy. Ha a szülők csak rendszeresen iskolába engedték volna, akár le is érettségizhetett volna, olyan képességei voltak a kislánynak, zárja gondolatát az aligazgató. 

Valamit tenni kell

Mint az iskola vezetői, Abrán Enikő igazgató és Sebestyén Elemér igazgatóhelyettes elmondják, 2019 volt az az év, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy itt valamit tenni kell. Az évfolyam közel fele roma volt, ami azt eredményezte, hogy az A osztályba 29, a B osztályba 13 tanulót írattak be. Megváltozott a törvény, azelőtt mindenki oda íratta a gyerekét, ahová akarta, most lehetővé vált a körzetesítés. Elindították a folyamatot, és a tanfelügyelőség engedélyezése után, 2020-ban tanácsi határozattal is megerősítették, hogy a Gáspárok hídjától felfelé, amely pontosan kettészeli a Gátmegett nevű romatelepet, a gyermekek a Tófalvi, a hídtól lefelé pedig a Belső utcába fognak járni. 

Sebestyén Elemér, az iskola igazgatóhelyettese, önkormányzati képviselő

Ezt állítólag közölték a szülőkkel is, de a megkérdezett roma szülők nem tudtak erről. Nekik csak azt mondták meg a beiratkozásnál, hogy melyik iskolába, melyik tanítóhoz kerül a gyermekük, azt nem, hogy miért. Néhány roma szülő haragudott az elején, hogy miért kell a távolabbi iskolába járjon a gyermekük, amikor már óvodába is ide járt a Belső utcába, de aztán belenyugodtak. 

– Előd tanító bácsi erősen jól foglalkozott vele, most már azt mondom, jobb így. Az ő keze alatt még minden cigány gyermek megtanult írni-olvasni – mondta az egyik édesanya. Neki több gyermeke is van, korábban voltak gondjaik az iskolában amiatt, hogy romák. Az egyik tanítónő megalázta a leányát. A tiszta új, fehér nadrágjában súroltatta a petróleumos padlót, csúfolódott vele amiatt, hogy születésétől fogva a fél karja hiányzik.

A román tanárnő pedig mindenáron meg akarta buktatni a másik gyermekét. Közben kellett járjon többször az igazgatóságon emiatt. A most kilencedikes leánya elmeséli, hogy neki is voltak problémái, csúfolódtak vele, muszáj volt agresszíven fellépnie egyszer-kétszer, azóta nincs gond a zaklatókkal. Ő tervezi befejezni a tizenkét osztályt, turisztika szakon van. Édesanyja biztatja. Neki csak nyolc osztály jutott, mert az anyukája megbetegedett és onnantól „egy hetet jártam iskolába, egy hetet a marhákkal”.

Az etnikai konfliktusok az iskolában ma már elszigetelt esetek, 

számolnak be róla a tanárok, tanítók. Az is, hogy jellemzően a romák lennének a bajkeverők. Volt olyan durva eset évekkel ezelőtt, hogy egy roma gyerek lábon szúrt késsel egy magyar gyereket, de miután visszanézték a kamerafelvételeket, a magyar anyuka visszavonta a feljelentést, mert kiderült, hogy a gyereke már régóta bullyingolta, csúfolta a romát.

Mindkét etnikum között van problémás gyerek. Néha a magyarokkal több is van, mint a romákkal, csak a magyar szülőknek nehezükre esik ezt beismerniük – mondja Dimén Csilla angoltanárnő, akinek minden osztályában van jelenleg roma gyermek, átlagosan egy és három között.

Zetelaka központja gyerekszemmel. Távozó iskolások péntek délután.

Ő akkor kezdte másként látni a romákat, amikor a Gereben egyesülettel gyűjtést kezdett szervezni a számukra. Látja és értékeli az igyekezetüket, úgy látja, nagyon ambíciózusak, törekszenek az iskolai és közösségi életbe való beilleszkedésre. Tanulmányi szempontból azonban sokan közülük lemaradással küzdenek, és ezért a tanárnő nem is feltétlen híve a deszegregációnak. Szerinte egymással versenyezve jobban haladnának, jobban motiválhatók lennének, mint így, hogy sokan behozhatatlan lemaradással küzdenek. 

Viszont azt fontosnak tartja, hogy minél tovább az iskolai rendszerben maradjanak, mert így, ha a tananyagot nem is az elvárt mértékben, de a társadalmi élet szabályait el tudják sajátítani. Szerinte egyre inkább jellemző az, hogy legalább a szakiskolát elvégzik a roma gyermekek: az erdészeti szak olyan szempontból előnyös, hogy mivel hegyvidékről van szó, sok erdőmunkást keresnek, és már némi tudással, tapasztalattal fog neki a munkának, nem akkor jár először az erdőn az a gyerek, aki ezt végzett.

A szegregált oktatást is próbálta már az iskola, 

de az volt a tapasztalat, – számolnak be a tanítók egy sok évvel ezelőtti esetről –, hogy amikor a romák aránya meghalad egy kritikus számot, akkor etnikai alapon klikkesednek az osztályok, és elszaporodnak nem csak a gyerekek közti, hanem az akár a pedagógussal szembeni, fizikai agresszióig is eldurvuló esetek. 

Csak erről azért sem lehet nyíltan beszélni, mert hivatalosan nincsenek romák a községben. Mivel a törvény tiltja, szegregáció sincsen, ilyen alapon megoldani sem lehet. Innen szép nyerni.

A megyei tanács Székelyföldet építjük! táblája beépült a romatelep utcadizájnjába

A legutóbbi népszámláláskor Zetelaka faluban 4 személy vallotta magát romának, és Abrán Enikő igazgatónő szerint az iskolába iratkozásnál is csupán 26-an választották a roma etnikumot, szinte fel is pofozta némely szülő a titkárnőt, hogy ne sértegesse, mert ő nem cigány. – Hát milyen nyelven beszélünk? Magyarul, akkor magyarok vagyunk! 

Ezért nem pályázhatnak roma programokra sem.

Az igazgatónő elmondja, hogy ő nagyon küzd a lemorzsolódás ellen, a szomszédos Máréfalva községbe is elmegy, hogy diákokat toborozzon. 

A zetelaki iskola 8-ik osztályig viszonylag jó eredményeket produkál – a statisztikai adatokat és tanfelügyelőségi jelentéseket végigböngészve igazából csak románból vannak az átlagosnál nagyobb problémák. Utána azonban a jó tanulókat elszívja a közeli város, és ez egy ördögi kört generál: a sikertelen érettségi eredmények miatt még azok sem maradnak itt, akiknek egyébként az iskola szakmai kínálata megfelelne. 

A roma gyermekek számára lehet ez egy esély. 

Hargita megyében az Izsák-Székely Lóránt tanfelügyelő által rendelkezésünkre bocsátott adatok szerint összesen 3602 roma gyerek tanul az idei évben a megyében óvodától a középiskoláig, kétharmaduk vidéken. 19 tanintézményi helyszínen meghaladja a 60 százalékot az arányuk, ami szegregációnak minősül abban az esetben, ha ez nem tükrözi a település etnikai összetételét.

A csíkszeredai somlyói, erdőaljai, a gyergyószentmiklósi téglagyári elemi iskola és Pitypang óvoda, a székelyudvarhelyi Ficánka – Kézenfogva óvoda és Tompa László Általános Iskola budvári székhelye tartozik ide, összesen 330 diákkal. Ez az összes roma gyermeknek közel egytizedét jelenti.

Sólyom Andrea és Kiss Tamás szociológusok kutatásai alapján a roma családokat egyre inkább vidékre szorítják a városok a kilakoltatások és a drága megélhetés révén. Ezért tanul több mint 2000 roma gyermek falusi intézményben, ahol kétszeresen is hátrányt szenvednek. A pedagógusok képzettsége és az infrastruktúra fejlettsége általában fordítottan arányos a roma gyermekek számával.

Vidéken 421 roma gyerek tanul olyan intézményben, ahol 60 százalékosnál magasabb az arányuk, ez 16 székhelyet jelent. Székelykeresztúr vonzáskörzete és Alcsík, Kászon vidéke tartozik ide. A falun beiskolázott roma gyerekek közel fele (920) jár olyan tanépületbe, ahol több, mint 30 százalék a romák aránya. Városon ez az arány több, mint fele, azaz az 1092 gyermekből 659.

A magyar és román évfolyamokra egyaránt jellemző csökkenő gyermeklétszám arra kényszeríti az egyébként közömbös vagy akár rasszista gondolkodású döntéshozókat, intézményvezetőket is, hogy nyissanak a roma közösség irányába. És ha lassan is, de vannak eredmények. 

Külföldön dolgoznak meg az integrációért

Szerencsés együttállás, hogy a roma szülők anyagi helyzete hatványozottan javulóban van a külföldi munkának köszönhetően. Minden szereplő, az utcai járókelőtől a civil központ működtetőjén, a pedagógusokon és iskolavezetőkön keresztül a polgármesterig, elmondja, hogy az anyagi helyzetük javulása sokat változtatott a romák megítélésén.

– Nincsen semmi baj velük, ezek becsületes, dolgos emberek! – jelenti ki még kicsit fel is háborodva a kérdésen egy idősebb asszony, aki épp a kapukulcsot akasztja fel a hídon erről található utcában. Egy másik néni azt mondja, hogy „empatikusabbak lettünk, jobban toleráljuk egymást”. 

Úgy tíz-tizenöt éve még általános volt a romák és a bűnözés összekapcsolása a közbeszédben Székelyföldön. Most az tűnt fel sok-sok zetelaki magyar emberrel beszélgetve, hogy nem az etnikumot, hanem a szegénységet, esetleg a rossz családi hátteret kapcsolják össze a lopással. És azt is, hogy nem gonoszságból lop valaki, hanem azért, mert a létfenntartása érdekében kénytelen „szerezni”.

Olyan magyar szülővel nem sikerült beszélni, aki vállaltan a roma osztálytársak miatt vitte volna el másik iskolába a gyerekét. A tanítók elmondása szerint nem tiltakoztak a változtatás ellen, csak panaszkodtak, amikor a 10 éves osztálytárs megverte hazafelé a kis hatéveseket.

Onnan indultak, hogy berúgták a községháza ajtaját

Az ő gyerekkorában a roma gyermekek koszosak voltak, a hátsó padban ültek és még elemiben lemorzsolódtak, a mai helyzet azonban teljesen más – kényszerítem ki a választ a polgármesterből, aki semmit sem akar mondani, aminek negatív felhangja van. Nagyon vigyáz a mostani, alapvetően jó helyzetre, amibe sok munkát fektettek. Pedig megoldás csak problémára születik. 

Nagy Attila, Zetelaka polgármestere

Elmondja, mikor 2012-ben elkezdte a polgármesteri munkát, voltak gondok. Mindennapos volt az, hogy csoportosan érkeztek be a községházára a romák, és hangoskodással igyekeztek nyomást gyakorolni, hogy az akaratuk érvényesüljön. Akkor szembesült egyáltalán a roma-magyar problémával, kulturális és társadalmi különbségekkel. 

Nem sok ismerettel rendelkezik a romákról, mondja, de belátja, hogy a békés együttélés érdekében polgármesterként felelőssége változtatni a helyzeten, nem lehet a szőnyeg alá söpörni a problémákat. De ráerőltetni sem lehet a többségre valamit, amire még nem érett meg. Két oldalról kell bontani a falakat. 

Ezért működnek együtt a Gyulafehérvári Caritassal, 

amelynek a munkatársai mediátorként is jelen vannak a két közösség életében. Sándor István programfelelős elmondja, hogy sok közös programot szerveznek, például amikor a roma telepen takarítják az ott élők az utcákat, a zetelaki idősek csoportja főz nekik, és utána közösen fogyasztják el az ételt.

Sándor István, Isú a Caritas programfelelőse. Úgy tud az időskorról beszélni a polgármester szerint, hogy az embernek kedve támad megöregedni.

Ennek az az üzenete a romák irányába, hogy a zetelaki magyarokat érdekli, hogy a romatelep környéke is szép, rendezett legyen, és hajlandó is tenni ennek érdekében. Vagy a Caritas munkatársai összegyűjtik, listázzák a romatelepen élők kéréseit, és elmondják azokat a polgármesteri hivatalban. Így egyrészt nem aprózódnak el a problémák, másrészt segítenek azoknak a megfogalmazásában is, hogy a felek ne csak hallják, értsék is egymást. 

De mit mondanak a tanítók?

Míg a Belső utcai tanítók helyzete látványosan javult, a Tófalvi utcai iskolában a tanítókat sokként érte, hogy hirtelen sok roma gyerek lett az osztályukban a körzetesítés után. Most végzett, ötödikes jelenleg az első évfolyam, és a tanítójuk szerint küzdelmes volt az együtt töltött öt év a 8 roma gyerekkel, akik közül kettő nem is velük kezdte az iskolát, hanem évismétlő volt. Egyikük újból évismétlő lett, a többiek mehettek tovább ötödikbe. 

Mivel a Cigány utca és a Hegy is hozzájuk tartozik, a körzetesítés óta előfordul, hogy több roma gyerekük van, mint a Belső utcaiaknak. 

Miklós Róbert, a IV. osztály tanítója épp magyar órát tart. A Belső utcai iskola tanítói szerint jó lépés volt a körzetesítés.

A Belső utcaiak ezzel szemben megkönnyebbültek. Azt mondják, egyik oldalról nagyon jó, hogy a külföldi munkalehetőségek által a szülők anyagi helyzete sokat javult, és nincsenek már higiéniai problémák. 

Úgy tíz évvel ezelőtt az egyik kolléganő sárgaságot kapott, mert a szobatisztasággal is gondok voltak. Amikor csak gurult a széklet hagyján, de amikor hasmenése volt a gyermeknek, akkor katasztrófa volt – mesélik elborzadva. 

Azóta kitárult a romák előtt is a világ, igényesebbek lettek, már ugyanazt szeretnék megadni a roma szülők a saját gyerekeiknek is, mint amit a magyar gyerekek megkapnak. 

Mondd meg a tancinak, én elmentem Franciába!

Másik oldalról viszont a külföldi munka eredménye, különösen a sátorosok esetében, hogy a gyerekeket áprilisban elviszik magukkal Lengyelbe’, Franciába’ és sokszor csak november végén, december elején hozzák vissza. Addig nem járnak iskolába, nem lehet lezárni őket, emiatt visszabuknak az előző osztályba. Tavaly az egyik kis elsősöm azzal fogadott, hogy itt járt a roma osztálytársa, és úgy búcsúzott, hogy: – Mondd meg a tancinak, elmentem Franciába’. Osztán jövök. 

Sátoros édesanya ügyintézőben a polgármesteri hivatalban. Sokat dolgoznak külföldön, mert Romániában nincs lehetőség, mondja. Lánya évismétlő lett amiatt, hogy sokat kell külföldön tartózkodniuk. Nincs problémájuk az iskolával, szereti a kislány, mondja. Szeretné, ha nyolc-kilencedikig el tudná legalább végezni. Úgyse lesz tanárnő belőle.

A másik probléma a nagy korkülönbség, amit a törvény megenged. Az évismétlések miatt egy-egy gyereknek 470 hiányzása van. Előfordul, hogy a hat évet alig betöltött gyermek csodálattal néz a 10 éves osztálytársára, aki szinte kész férfi a kizselézett hajával, csillogó fekete cipőjével – meséli az egyik Belső utcai tanító. 

– Lehet, hogy a 10 és a 6 éves ugyanazon a tanulmányi szinten vannak, de egy hatévesnek még mesét kell mondani, a tízévesnek már a lányokon vagy a fiúkon jár sokszor az esze, két-három év, és házasítják össze őket. A tízéves már mutat ezt-azt a vécén a kicsi hatévesnek – panaszolja ugyanezt egy Tófalvi utcai pedagógus. Hozzáteszi: sok napjuk kézmosással kell kezdődjön, mert koszosan mennek a gyermekek iskolába.

A szegregációt sírják vissza

Az öt tanítóból a Tófalvi iskolában talán egy, akinek semmi gondja nincs a körzetesítéssel. Nála egy roma kislány tanul, aki maximálisan beilleszkedett és jó tanuló, a többi pedagógusnak nehezebb lett az élete. 

Az egyikük reménykedve meg is kérdezi, hogy vajon a cikk nyomán lehet-e valami hatósági intézkedésre számítani, mert az ő osztályában sok gyerek van és sok probléma. Ez azért lep meg, mert a roma szülők részéről sok pozitív visszajelzés érkezett róla. 

A Belső utcai iskola tanári szobája. Mindkét elemi iskola jól felszerelt.

Egy másik tanító szerint, ha közel ezer év alatt nem tudtak integrálódni a romák, akkor talán nem is érdemes ezt a deszegregációt erőltetni. Jobb lenne, ha külön osztályba járnának, mint annak idején. Ő úgy érzi, irányukba csak az elvárások vannak: hogy kezeljék ugyanúgy a roma gyerekeket, mint a magyarokat, de a roma szülők meg se hallják a kéréseiket. Hogy semmi gond, ha beteg a gyerek, elutaznak, és hiányzik, de telefonáljanak be a tanítónak. Aztán egyszer csak megjelennek, és hozzák az igazolást. De az igazolás nem tanítja meg írni-olvasni őket! – mondja.

A szegregációval, amint azt az oktatási minisztérium erre vonatkozó keretrendelete is meghatározza, az a gond, hogy magas iskolaelhagyási, lemorzsolódási arányt, továbbtanulási nehézségeket okoz, fenntartja a társadalmi előítéleteket, fokozza a szociális költségeket, és csökkenti a gazdaság bevételeit. Az OECD adatai szerint a szegénységben felnövő, szegregáltan oktatott egyének életük során átlagosan 10-30%-kal kevesebb adót fizetnek be, mint az integráltan oktatott társaik, ami közvetlen bevételkiesés az államnak.

Coré Mária roma származású pedagógus arról beszélt az Átlátszó Airday podcastben, hogy csak akkor indokolt a szegregáció, ha nincs más megoldás, illetve ideiglenesen, amíg a nagy elmaradással rendelkező gyermekeket külön foglalkozások keretében felzárkóztatják. Ezután még fizikai távolság esetén is iskolabuszt kell indítani, és a gyermekeket deszegregált körülmények között kell oktatni. 

Inkább részt vesznek a szülők a közösségi tevékenységekben

Nagyon sok roma gyermeket látnak a tanítók elkallódni amiatt, hogy a szülők nem állnak melléjük. Többnyire azért, mert nem tudnak a tanulásban segíteni, vagy mert külföldön vannak, és a nagyszülők rendezik őket. Egy nagyszülő enni ad, tisztán járatja, de a tanulásban nem tud segíteni, és akkor a gyerek lemarad. Pedig kár értük, mert jó fejük van, az elsők között tanultak meg olvasni – meséli egy ikerpárról a tanítójuk. 

Családi nap a Caritasnál. Itt mindenki nyer. Ha máshol nem, a tombolán.

Ami különösen jólesett a tanítóknak, hogy a roma szülők is eljöttek az iskolai ünnepségekre, az ábécéünnepélyre például. Régebben ez nem volt jellemző. A gyermekek kimaradtak a kirándulásokból (ez most is előfordul, hogy ott alvós kirándulásra féltik elengedni a roma gyerekeket), az ünnepélyeken, ha részt is vettek, a szüleik nem voltak ott. A szereplést esetleg megnézték, de a teadélutánra nem maradtak. 

Most is sokszor félrehúzódnak, de ott vannak. Annál is inkább örvendenek a tanítók az együttlétnek, mert ezeket a szülőket már ők tanították kiskorukban. Ennek tulajdonítják azt is, hogy már jobban beilleszkednek a közösségbe, ismerik, természetesnek tartják a szabályokat. 

Ami még súlyos gondot jelent, 

és nem kizárólag, de hangsúlyosabban a roma családokra jellemző, az az, hogy sokat telefonoznak, túl későn fekszenek le a gyerekek, fáradtak, reggel már feszültek, némelyek be vannak energiaitalozva. 

Nem könnyű két embernek egy ceruzával ugyanazt rajzolni.

Még mindig az átlagosnál több a roma gyerekek közt a rendezetlen családi háttér: az egyik vagy mindkét szülő külföldön van, krónikus beteg, pszichés beteg, mozaikcsaládban élnek. Ezek nyomot hagynak a gyerekek viselkedésén: amikor a szülők érkeznek, vagy elutaznak, a gyermekeik „meg vannak bolondulva”. 

Kevesebb ugyan a sokgyermekes család, mint korábban, de azért előfordul, hogy a nyolcadikos nagylányra és a beteg apukára van bízva hónapokig a két-három kisebb testvér gondozása, amíg az anya külföldön pénzt keres. Vagy a nagyobb féltestvérek állami gondozásban vannak, amíg felépül a ház, ahol mind elférnek. 

A tanítók egyedül vannak hagyva

Ezeket a hiányosságokat a tanítók nem képesek pótolni, ellensúlyozni, és mint kiderült, nem részesültek szervezett képzésben, ami a hátrányos helyzetű gyermekek oktatását és a roma kultúrát illeti. Például sok tanító haragszik, amiért egyik-másik szülő hazudik. 

Pedig az, ami a mi kultúránkban hazugság, az ő kultúrájukban udvariasság: azt mondani, amit elvárnak tőlük. Megtörténhet, hogy abban a pillanatban szentül meg van győződve, hogy igazat mond, amikor azt állítja, hogy jövő héten iskolába fog járni a gyereke, mert abban a keretrendszerben igazat ad a beszélgető félnek, azután pedig egy másikban elmegy a gyerekkel együtt pénzt keresni. Mert a betevő falat és a család felülírja a korábbi ígéretet, és nem is érti, hogy ezzel mi a probléma.

A Tófalvi iskola udvara vidám, kedves hely.

Egyetlen tanító van, aki délutáni oktatóként részt vett azokon a képzéseken, amit Kacsó András aligazgató idején szerveztek roma kultúra témakörben. Ezen kívül a Caritas szervezett előadást.

A megyei tanfelügyelőséget és az Apáczai Csere János pedagógusok házát kerestük meg, hogy vannak-e ilyen irányú képzések magyar nyelven. Az Apáczai rendszeresen szervez hátrányos helyzetű és speciális nevelési igényű gyermekek oktatása témában képzéseket. Idén kimondottan roma tematikájú is lesz, ám ezek a képzések fizetősek, körülbelül 300 lejbe kerülnek. Iskolai és egészségügyi mediátor képzés is indul, ide 2000 lej a belépő, derült ki. 

A polgármester nem tud a körzetesítésről,

így beszámolni sem róla, állítja a beszélgetésünkkor. Viszont nagy energiákat fektetett abba, hogy a roma közösség élete, és elsősorban a roma-magyar együttélés jobbá váljon. De nem akarja kisajátítani az érdemeket. 

A Gátmegett telepen folyamatos az építkezés, a legtöbben igyekeznek olyan életet élni, mint a nem romák.

Ő az infrastruktúra megteremtésében tud segédkezni: bevezették az ivóvizet a Gátmegett telepre, most az aszfalt és a szennyvíz elvezetése van tervben. Nagy Attila azt mondja, egyre többen tartják be az építkezési szabályokat, jogtiszta telekre építenek, és adót fizetnek a romák közül is, habár még mindig sok a tartozás arról az oldalról. A roma-magyar együttélést a polgárőrség bevezetése és a mozgóárusok betiltása, valamint a lakhatási feltételek szigorúbb betartása is elősegítette: az költözhet Zetelakára, akinek nincs máshol adótartozása, és akinek megvannak a törvény által megszabott lakhatási feltételei.

Elsősorban ő karolta fel a Caritas munkáját, esetünkben a délutáni foglalkozást. Ez pályázati programból indult, majd a pályázat lejártával megkérdezte az iskola vezetőségét, hogy van-e eredménye, vagy szüntessék be. 

– Jaj, nehogy beszüntessék, mert nagyon jó!

– hangzott a válasz. A tanítók is arról számolnak be, hogy a Caritassal nagyon jó az együttműködés, és ez kölcsönös, a civil szervezet részéről is pozitív a visszajelzés. Közösen tanítottak meg gyerekeket írni-olvasni, az iskolai tanítók örülnek, hogy segítségük van. És még jobb lenne, ha többen járnának ide, mondják.

A Caritas délutáni foglalkoztatója a könyvtár alagsorában van.

A helyszín nem ideális, nagyon nedvesek a falak, párás a levegő, tíz perc után ki kell jönnöm, mert nem kapok levegőt. Párátlanító készülékekkel próbálják megoldani a helyzetet. Később veszem észre, hogy a mosdó az egyik tanulószobában van elkülönítve, amit raktárnak is használnak. A polgármester állítólag próbálta többször elköltöztetni a központot, mert ő is látja, hogy nem egészséges, de több szempontból sem egyszerű, a lakosság határozott ellenállása miatt. Fontos lenne, hogy központi helyiséget találjanak, a bezárt alszegi iskola épülete meg is felelt volna, vagy a központban található iskolák, de nem egyeztek bele az érintettek.

Ennek ellenére a délutáni foglalkozásra mindig túljelentkezés van. A törvény előírja, hogy milyen prioritási sorrendben kell felvenni a gyerekeket, mutatja Boróka a dokumentumot. Két teljes munkaidős és egy félnormás alkalmazott dolgozik itt. Tókos Norbert vezeti a foglalkozásokat, Varga Kinga Noémi a pszichológus és Kelemen Boróka a szociális munkás.

Raktár, tanulószoba és mosdó egyben. Igazán megérdemelnének egy egészségesebb környezetet.

Boróka többek között a családlátogatásokat szervezi, a kapcsolattartásért felel. Norbi és Noémi reggel 8 és 16 óra között vannak a helyszínen, ami a P. Boros Fortunát iskola főépülete mellett, a könyvtár alagsorában található. 

Délelőtt papírmunka és felkészülés zajlik a délutáni foglalkozásokra, 12 után érkeznek a gyerekek. Ebéd, házi feladat megoldása és egyéni foglalkozások a program minden délután. Kivéve pénteket, akkor Superar kórus is van. Ez egy szocio-muzikális program, amely közösséget fejleszt, szórakoztat, sikerélményt nyújt, és közben a szabálykövető képességeket fejleszti, mondja Norbi.

De mik az eredmények?

2017 óta épp nyolc év telt el, most végzett az első évfolyam, akikkel első osztálytól együtt dolgoztak. Míg 2023-ban a diákok 29 százaléka, 2024-ben 28 százaléka, 2025-ben már csak 18 százaléka ért el ötös alatti átlagot. Tehát az alacsonyabb jegyek emelkedtek, és egy képességfelmérőn elért átlagok is javuló tendenciát mutattak némely tantárgyakból. Míg 2017-18-ban 8 iskolaelhagyót számoltak, közülük 6 romát, a 2023-24-es tanévben már csak 4-en morzsolódtak le, igaz, mindannyian romák.

Családi nap a Caritasnál. Folytasd a mesét! játékot játszanak. Ugyanaz a történetünk.

Úgyhogy a stratégia az érintettek beszámolói és a rendelkezésünkre álló számok alapján működik. Most nem mennék bele abba mélyebben, hogy kergettek a sírásba a hatóságok az adatokkal. Röviden: képként, értelmezés nélkül, rövidítésekkel, miniatűr méretben jöttek a táblázatok. Igazából a 2. és 4. osztályos országos felmérők eredményei lehetnének relevánsak, de azokról sem az iskola, sem a tanfelügyelőség nem tárol adatokat. A tanfelügyelőség éves jelentéseiben pedig minden évben más szempontok vannak, ami az összehasonlítást nem teszi lehetővé. A 2021-ben tárgyalt buszokat a gyermekek 2023-as nyolcadikos eredményével sajnos nem lehet összevetni.

Boldogan éltek, míg

A Hargita megyei romák helyzetét nem nagyon segíti, hogy a nemrég elhunyt roma szakos tanfelügyelő, Kari Attila helyére egy félnormában dolgozó volt polgármester, Izsák-Székely Lóránd került, és napi 4 órában, bármilyen jószándékú legyen is, nem tudja megváltani a világot.

Ez hányas pozíció? A Caritas Zetelakán a délutáni iskola programjával nagyon kemény és hasznos, eredményes munkát végez, hogy a társadalmi kohézió megvalósuljon. A Tókos Norbert vezette Superar kórus sikerélményt nyújt azoknak is, akiknek máshol nem jut. Egyszerre fejleszti a zenei műveltséget és képességeket, valamint a szabálykövető magatartást. Miközben kikapcsol.

Amit még Zetelakán tenni lehetne, az a roma kultúra értékeinek megismertetése, népszerűsítése, hogy ne asszimiláció, azaz beolvadás történjen, hanem inklúzió. Ezáltal a romák is felvállalhatnák az identitásukat, a pedagógusok pedig jobban megértenék, hogy miért viselkednek a roma gyermekek másként, mint a társaik.

Kutatásaim során többször felmerült, hogy az iskolai lemorzsolódás ellen hatékonynak bizonyult más településeken az iskolai mediátor alkalmazása. Jelenleg van is mediátorképzés a roma párt szervezésében – tájékoztatott a megyei roma tanfelügyelő. A zetelaki helyzet igazából más települések által is megvalósítható, különösen városon, de községekben is. Ott, ahol a Caritasnak, Máltainak vagy más civil szervezetnek vannak romákat is érintő programjai, csak az oktatási körzeteket kell újrarajzolni, hogy megszüntessék a szegregációt és a felzárkóztatás is elkezdődjön.

Az az érzésem, hogy a zetelaki mese szereplői kicsit mind félnek.

De nincs, amitől. Csehországban már több helyen is sikerrel is alkalmazták a szegregáció felszámolására ezt a módszert, adatokkal is alá lehet már alaposan támasztani az előrehaladást. 

Az ő tapasztalatuk mutatja, hogy három tényező szükséges ahhoz, hogy a szegregációt sikerüljön felszámolni. Az egyik a politikai akarat, a másik az oktatási körzetek átszabása úgy, hogy ne tudjon kialakulni a szegregáció, és a harmadik, a civil szervezetek közösségépítő, felzárkóztató munkája. Ezek mind megvannak Zetelakán, már csak a finomhangolások szükségesek, hogy a Superar kórussal együtt énekeljék: „Lekapcsolom a villanyt a fejemben, / Mécsest gyújtok a szívemben, fényeljen! /Ha a világ botránkozik énrajtam,/ Akkor tudom jófelé visz az utam”. 

A képeket Tóth Helga szerkesztette.

A cikk elkészítése során a cseh Okraj.cz és az olasz SlowNews portállal működtünk együtt.

A cikk elkészítését a Journalismfund Europe és a Transitions megoldásfókuszú programja támogatta.

Kapcsolódó címkék megoldás fókuszú újságírásromaSoJosolutions journalismZetelaka
heart-icon

Tetszett a bejegyzés?

Támogasd a független újságírást!

Támogatás

Ez is érdekelhet

A nők képzettebbek, mégis a férfiaknak lejt a vállalkozói pálya
Abúzusok

A nők képzettebbek, mégis a férfiaknak lejt a vállalkozói pálya

Szerző: Bilibók Karola
2023. augusztus 9.
Szexuáis visszaélések bántalmazott túlélő
Abúzusok

Hogyan tártuk fel a Szent Ferenc Alapítványnál történt szexuális visszaéléseket?

Szerző: Átlátszó Erdély
2023. június 7.
Nagyon drágán jön fel az udvarhelyi csillagvizsgáló csillaga
EU-pénzek

Nagyon drágán jön fel az udvarhelyi csillagvizsgáló csillaga

Szerző: Szilágyi István
2022. szeptember 10.
Háromszor több idő megy el bürokráciára, mint az iskola tényleges felújítására
EU-pénzek

Háromszor több idő megy el bürokráciára, mint az iskola tényleges felújítására

Szerző: Gál Előd
2022. szeptember 9.
Átlátszó Erdély (Transparent Transylvania) works for an equitable, inclusive and collaborative society where political and economic decision-making is transparent. Those in power are equally accountable, and those without power have a voice in the public discourse that has no taboos.

Ne maradj le egyetlen új bejegyzésről sem!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

  • Impresszum
  • Impakt
  • Rólunk
  • Szerzőink
  • Így dolgozunk
  • Adatkezelési tájékoztató

CC BY-NC-SA 4.0

No Result
View All Result
  • Rólunk
  • Témáink
    • Abúzusok
    • Politika
    • Közpénzek
    • Klímaválság
    • Oktatás
    • Vélemény
    • Velünk élő történelem
    • NERdély
    • Műhely
    • Podcast
  • Van infód?
  • ro RO
  • hu HU
  • en EN
Donate

CC BY-NC-SA 4.0

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Elfogadom Részletes információ
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT